Moje cesta na svět
Naše děti mají skrze mediální zdroje přístup k obrazům a informacím, které nejsou přiměřené jejich psychickému vývoji, a stává se, že si vytvářejí nezdravé a zmatené představy o intimních oblastech života.
Zde je místo především pro působení rodiny, ale i školních preventivních programů.
Program Moje cesta na svět může být vhodným doplňkem v edukačním působení a je určen pro mladší školní věk. Navazuje na témata v předmětu Člověk a jeho svět.
Obsahová struktura
1. hodina
seznámení s lektorem, tématem, očekávání třídy, pravidla
úvodní hra, práce s domácím úkolem, kvíz
biologičtí rodiče
hra: Co je a není láska
- pilíř lekce: Jak jsem se dostal mamince do bříška?
- početí – biologický začátek života
2. hodina
2. pilíř lekce: Jaké to tam bylo?
- průběh těhotenství, práce s ovocem a s modely plodu
hra: na těhotnou maminku
3. pilíř lekce: Jak jsem se dostal ven?
- porod, narození, péče o novorozence
závěr, dotazníčky
Cena lekcí pro 1 třídu
Moje cesta na svět 1 000 Kč.
Cestovné
Oblast zaměření
specifická prevence: prevence sexuálního rizikového chování
cílová skupina
děti mladšího školního věku (3.a 4.ročník ZŠ)
Doba trvání
Lekce probíhá ve 2 vyučovacích hodinách. Probíhá interaktivní formou, využívá komunitní kruh, diskusi, práci ve skupině, hraní rolí, modelové situace a motivační příběhy.
CÍLE PROGRAMU
Žáci vypátrají informace o svém raném dětství (domácí úkol před programem).
Žáci ověří své znalosti z oblasti narození dítěte (kvíz).
Žáci roztřídí, které chování patří a nepatří do láskyplného vztahu (aktivita „Láska x neláska“).
Žáci si vizuálně představí princip spojení genetických sad při početí (aktivita se zipem).
Žáci objevují jednotlivé etapy prenatálního vývoje dítěte, srdeční tep, velikost.. (práce s modely) a vyjmenují rizikové látky, které v těhotenství škodí.
Žáci vyzkoušejí pocity těhotné ženy na konci těhotenství – zavazování tkaničky s aktovkou na břiše (hraní rolí).
V závěru programu jsou žáci schopni odpovědět na otázku: „Jak jsem se dostal dovnitř, jaké to tam je, a jak jsem se dostal ven?“
Další informace k programu
Cíle i metody jsou v souladu s příslušnými metodickými doporučeními MŠMT. Program prošel pilotáží na základních školách, zpětnou vazbou od vyučujících i metodiků. Program je pravidelně obsahově i metodicky aktualizován a pomocí evaluačních nástrojů korigován.
Náročnost: Nezasažená populace bez výrazné zdravotně-sociální zátěže.
Autor: Národní iniciativa pro život, o. p. s.
Úroveň provádění: všeobecná prevence
Jak program objednat a s kým se na něm potkáte?
Programy pro školy můžete objednat na e-mailu prevence@napocatku.cz
Mgr. Hana Zinková
koordinátorka programů, lektorka
tel. 774 440 831
Mgr. Jitka Došlová
lektorka