Základní informace o lekci

Úroveň provádění: všeobecná prevence

Oblast zaměření: specifická prevence: prevence sexuálního rizikového chování

Cílová skupina: děti mladšího školního věku (3.+4.ročník ZŠ)

Forma: interaktivní

Délka programu: dlouhodobý

Poskytovatel: Na počátku, o. p. s.

Autor: Národní iniciativa pro život, o. p. s.

  • Východiska
    Naše děti mají skrze mediální zdroje přístup k obrazům a informacím, které nejsou přiměřené jejich psychickému vývoji, a stává se, že si vytvářejí nezdravé a zmatené představy o intimních oblastech života.

    Zde je místo především pro působení rodiny, ale i školních preventivních programů.

    Lekce Moje cesta na svět může být vhodným doplňkem v edukačním působení a je určen pro mladší školní věk. Navazuje na témata v předmětu Člověk a jeho svět.

  • Cíle lekce
    Žáci vypátrají informace o svém raném dětství (domácí úkol před programem)

    Žáci ověří své znalosti z oblasti narození dítěte (kvíz).

    Žáci roztřídí, které chování patří a nepatří do láskyplného vztahu (aktivita „Láska x neláska“).

    Žáci si vizuálně představí princip spojení genetických sad při početí (aktivita se zipem).

    Žáci objevují jednotlivé etapy prenatálního vývoje dítěte, srdeční tep, velikost.. (práce s modely) a vyjmenují rizikové látky, které v těhotenství škodí.

    Žáci vyzkoušejí pocity těhotné ženy na konci těhotenství – zavazování tkaničky s aktovkou na břiše (hraní rolí).

    V závěru lekce jsou žáci schopni odpovědět na otázku: „Jak jsem se dostal dovnitř, jaké to tam je, a jak jsem se dostal ven?“

  • Cílová skupina:
    Věk: Mladší školní věk

    Náročnost: Nezasažená populace bez výrazné zdravotně-sociální zátěže.

    Instituce: Žáci základních škol (3.ročník).

    Lekce je uzpůsobena svým tematickým rozsahem, hloubkou záběru i náročností možnostem, potřebám a věku žáků 3-4. tříd ZŠ. Cíle i metody jsou v souladu s příslušnými metodickými doporučeními MŠMT. Lekce prošla pilotáží na základních školách, zpětnou vazbou od vyučujících i metodiků. Lekce je pravidelně obsahově i metodicky aktualizována a pomocí evaluačních nástrojů korigována.

  • Časová struktura
    Program trvá 90 min (tzn. 2 vyučovací hodiny).
  • Cena lekcí pro 1 třídu:
    650 Kč

    Cestovné: veřejnou dopravou nebo autem 6kč/km

Obsah lekce

Lekce probíhá ve 2 vyučovacích hodinách. Probíhá interaktivní formou, využívá komunitní kruh, diskusi, práci ve skupině, hraní rolí, modelové situace a motivační příběhy.

1. hodina

seznámení s lektorem, tématem, očekávání třídy, pravidla

úvodní hra, práce s domácím úkolem, kvíz

biologičtí rodiče

hra: Co je a není láska

  1. pilíř lekce: Jak jsem se dostal mamince do bříška?

početí – biologický začátek života

2. hodina

2. pilíř lekce: Jaké to tam bylo?

průběh těhotenství, práce s ovocem a s modely plodu

hra: na těhotnou maminku

3. pilíř lekce: Jak jsem se dostal ven?

porod, narození, péče o novorozence

závěr, dotazníčky